Sidor

Visar inlägg med etikett layout. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett layout. Visa alla inlägg

söndag 22 februari 2015

En layout efter en skiss

Jag har varit väldigt produktiv den senaste tiden. Och här kommer ett av alstren jag knåpat ihop. (Fler kommer i separata inlägg...)
Så här ser skissen från Design in Papers ut som jag valde att tolka såhär:
Motivet är min då- 2 åriga dotter Elvira. Korten hade legat ett tag, men nu blev det äntligen tid att ta tag i dem, och det är också mycket den inspirerande skissens förtjänst. Så tack för det! :-))

Kul att ni tittade förbi!
Beatrice.

tisdag 28 maj 2013

Två alster för Sirap i Paris

Dessa två alster visade jag på Sirap i Paris-bloggen i helgen.
 Ni som sett mina alster förut, kanske noterat min förkärlek för färg och gärna i form av mister/sprayer.  Här har jag använt mig av Heidi Swapps härligt krämiga Color Shine-sprayer, som är en stor favorit hos mig. Alla dessa sprayer har ett skimmer, precis som Glimmer Mist. Skillnaden är dock att dessa är tjockare i konsistensen och har ett rikare färgpigment. Man behöver därför inte spraya så mycket för att få till en jämn och fin kulör.

På layouten nedan har jag använt mig av färgerna Tropicana teal och Primrose. Först sprayade jag med den turkosa färgen för att imitera vattenpölar. Sen stämplade jag med korken och skvätte också droppar av färgerna för att liva upp bakgrunden.

De thickers jag använt är gjorda av foam och därför också perfekta att färga in, eftersom de suger åt sig färgen. Alltså provade jag även att måla bokstäverna med Color Shine i färgen primrose. Jag kan aldrig få nog av dessa sprayer som ni märker! ;-)
Slutligen vill jag även visa ett Mors Dag kort jag gjorde till min kära mor. Pappren är från Webster's Pages och det är samma thickers som jag använt ovan, fast här är de inte färgade. Även ett stickers alfabete från Glitz finns med och bakom titeln ser ni en journaling ruta från Pink Paislees Mistables-serie.

Denna gång har jag valt en lite mer mjuk touch och färgade därför in den med vanliga distressdynor. Men det hade så klart gått lika bra med en spray, och resistmönstret hade synts ännu mer då.

Kul att ni tittade förbi!
Beatrice. 

måndag 20 maj 2013

Kusinträff vid bärbusken


Igår var min kära vän Niina här på besök och pysslade. Så trevligt! :-)  Då började jag på denna layout, inspirerad av den härliga veckoskissen av Ztina i Veckans skiss #20. Jag hade lagt ut alla kort och papper som jag ville ha det, men tyckte ändå det saknades nåt! Så jag gjorde som jag brukar göra när jag kör fast, jag lade bort alltihop ett par timmar. Senare igår kväll kom jag på vad som saknades. Stämplar så klart! Jag letade upp olika stämplar med växt- och blommotiv och stämplade sedan dessa lite huller om buller på ena sidan. På slutet duttade jag med röd pearl maker penna ovanpå. Sen var min bärlayout klar. :-)



Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice.

söndag 28 april 2013

Dagens foton!


Dagens foton på mina två små yrväder blev nu ikväll förevigade i denna layout. Den är gjord efter med inspiration av den härliga skissen som Jenni skapat i Veckans skiss #17.
Jag ville ha en riktigt färgstark layout som passade den lekfulla stämningen i fotona, så jag gick loss med akrylfärg som jag blandade med glass bead gel och la på genom en mask. Denna gel är verkligen ett superkul medium att leka med. Till titeln använde jag bl a härliga "barnsliga" stickers från Doodlebug design och så lite spillbitar papper från My Mind's Eye My girl-serie. Stjärndekorationerna har jag gjort själv med olika blandningar av embossingpulver på utstansade chipboardstjärnor. Enkelt och kul pyssel!

Edit: Layouten var en av 4 som valdes ut som favorit under vecka 17. Så kul! :-)

Kul att ni tittade förbi,
Beatrice.

fredag 12 april 2013

Vårutflykt


Det var ingen rolig syn när jag tittade ut genom fönstret i morse och såg att våren fått ett ovälkommet avbrott. Det låg ett blött täcke av snö överallt och det var riktigt kallt. Inget roligt aprilväder med andra ord. Annat var det för 4 år sedan då detta kort togs. Då var min äldsta dotter bara knappt 3 månader gammal och jag och en kompis satt med våra barn i lusthuset i Botaniska trädgården och fikade.

Till denna våriga LO utgick jag från denna fina skiss från Ateljé Lektyg & Hantverk och är med och tävlar hos dem. Man skulle utgå från skissen och inspieras av ett vårfoto:
 
Jag använde mig av nya härliga papper från My Mind's Eye, serien Collectable. Är verkligen en stor favorit just nu, så underbara färgkkombinationer och härligt tjocka papper. Som dekoration har jag satt fast chipboard hjärtan med resist pattern från Pink Paislee, som jag först mistat med Heidi Swapps Color Shine Tropicana Teal och Glimmer Mist i färgen Pink Taffy. Jag limmade också fast lite blommor också som jag stansat ut med en av mina favoritpunchar från Nellie Snellen ur lite spillbitar. På papprena runt fotot har jag använt en Martha Stewart kantstans som också är en favorit, Vintage Doily. Har faktiskt en extra sån som jag säljer. Kika i min till salu-flik på bloggen om du är intresserad.

Kul att du tittade förbi!
/ Beatrice.

Alla mina bidrag i årets Påskparad

Påskparaden på Svensk Scrapbooking var slut i söndagskväll, men det är först nu när arbetsveckan är slut som jag har tid att publicera alstren här i bloggen. Det var en superkul crop som vanligt! :-)

1. Lagerrensning - LO. 
Här ska du skapa en LO i ett lager. Dekorera pynta, kladda och skriv... Men bygg inte på höjden. Du får ha ett papper som grund men sedan får ingenting ligga på något annat.

Till min LO om mina döttrar använde jag mig av en mask som jag först sprayat mist genom och sedan tryck mot pappret för att få en negativeffekt. Jag skrev titeln för hand och använde också en plastmall. Stämplade sedan tvåor lite här och var.

I denna utmaning röstades det fram två vinnare och en av dem var min vän och ambassadörskollega hos Sirap i Paris, Niina. Stort grattis! :-) Kika in i hennes blogg för att se det läckra bidraget hon gjorde! Själv lyckades jag vinna utlottningspriset i denna kategori. Kul det med. :-)


2. Äggigt värre - Kort
Skapa ett äggformat kort. Tema form och färg väljer du fritt men kortet ska ha formen av ett ägg... Inte ett stekt ägg, utan ett ägg i skal.
Bild
Använde mig här av bl a en söt påskstämpel från Stampin' Up! som jag färglagt med Copic pennor.

 3. Altra Ägg - Alter. 
Inspireras fritt av tema, färg och form när du altrar ditt ägg. Godisägg, påskägg eller riktiga ägg... Det väljer du själv!
Jag altrade ett vanligt påskägg med hjälp av olika band och bilder av Beatrix Potter. Allt för att passa en mycket liten flicka.

4. Färg, massor av färg - Mixed Media 
Vi gillar färg och gärna massor utav glada fina påskiga färger. Var därför inte blyg i ditt skapande utan kleta på ordentligt i våriga, påskiga, färgglada kulörer till denna mixed media utmaning. Temat på ditt alster ska vara vårtecken! Utförande och form väljer du fritt!

Vår i luften! Det underbara vårvädret vi har i Göteborg just nu inspirerade mig att göra detta kort. Jag använde mig av flera olika kulörer av dylusions sprayer, masker och glass bead gel som jag färgat in och la på genom mask. Fjärilarna stansade jag ut ur ett papper där jag provat sprayerna. Jag stämplade och embossade texten. Tyvärr vet jag inte om lystret syns så bra på detta foto men det blänker verkligen med beadgelen.


5. Äggig layout - LO
Skapa en äggformad LO. Tema och färg är fritt men precis som i kortutmaningen gäller det att din LO har formen som ett ägg. Layouten ska vara i standardstorlek (12") och inte se ut som ett stekt ägg, utan ett ägg i skal.
Var bara tvungen att scrappa detta "kodak moment"-kort som togs på påskdagen i år. Lo:n handlar om min 1½-åriga dotters inställning till påskmaten :-)


6. O-påskigt - Kort
Skapa ett icke traditionellt påskkort. Inte typiska påskfärger, inga typiska påskformer eller figurer men med önskan om en glad påsk.
Mitt opåskiga påskkort gick i kärlekens tecken. Använde mig av en helt underbar gammal Hängla-stämpel som jag färglade med copicpennor. Hortensiorna är utpunchade med en Martha Stewart stans ur spillbitar. Mycket stickles på detta kort, så det glittrar en hel del. :-)

7. Altra med fjädrar - ALTER
Skapa ett valfritt alterprojekt bestående av galet många fjädrar. Bygg från grunden eller altra något befintligt. Gör det påskigt och fluffigt med hjälp av fjädrar.

Grunden till denna brosch, masken, har jag gjort i UTEE som jag hällt i en hemmagjord silikonform. Jag har sedan dekorerat masken med diverse stickles och limmat fast små vackra fjädrar. Själva masken är bara 4 cm hög.


8. Godistavla - Mixed Media
Påsken handlar inte bara om Jesus... Den handlar om godis också. Därför ska ni nu skapa en väggdekoration, kanske i form av en tavla där du på något sätt får in en godisförvaring. Klyv en skål på hälften och fäst den eller häng en påse från din mixed media tavla. Bara fantasin sätter gränser.

Med mitt sista bidrag till årets påskcrop kände jag för att bli lite "wild and crazy" och det blev också resultatet. Men så kul jag hade! Jag tilät mig själv att leka loss totalt med klet, färg, tyg och glitter.

Här ser ni hur ruvar glamhönan på sina ägg. :-) Jag tog ena halvan av ett gammalt påskägg och kletade in det med texture paste. Sen sprayade jag rosa color shine genom en mask och stämplade också ett hönsnätsmönster ovanpå med vit akrylfärg. Själva äggredet tillverkade jag av röd ståltråd som jag tvinnade ihop och fäste runt kanterna med smältlim. För att glamma till det lite extra la jag turkos och rosa tyll i botten och fäste även tyll runt kanterna. Fyllde sedan med glammiga ägg och hängde upp på väggen!

Det sista jag ska visa är vad min 4-åriga dotter skapade till barnutmaningen.
Skapa en LO eller ett kort där du använder fjädrar, påskägg, godis, kycklingar eller andra dekorationer som hör påsken till. 
Hon gjorde en egen LO till sitt fotoalbum. Hon har själv stämplat, skrivit och limmat fast fjädrar och staniolpappret från ett chokladägg. 


Hoppas ni hade en lika skön och kreativ påskvecka som jag hade! 
Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice.

torsdag 28 februari 2013

Mina hjärtan

Scrapbutiken hade en rolig tävling där man skulle följa Nicks kärleksbrygdsrecept och skapa något. Jag valde att göra en layout om min små döttrar.


Här kommer ett recept på Nicks Kärleksbrygd.

Blanda ihop:
3 cl mixade papper
2 cl metalldekorationer
2 cl spets eller band
och lagom mängd utstansade detaljer
tills ett härligt skimmer sprider sig.

Kasta sedan i:

en näve blommor och pärlor.
Smaka av kärleksbrygden med handskriven text.


Kul att ni tittade förbi! /Beatrice.





















måndag 25 februari 2013

Mammas lilla garntroll

Fick ännu ett av barnens foton scrappade ikväll tack vare Veckans skiss. :-) Det är ett foto på vår 4-åring men då endast 8 månader gammal och redan superbusig som ni ser på bilden. Vad tiden går! Tyvärr inte det bästa ljusförhållandena att fota i såhär dags men så blir det när man upptäcker något sista kvällen ;-)
Så här såg den fina skissen ut som man skulle tolka:

Kul att ni tittade förbi!
/Beatrice.

Kameralek



Denna layout visade jag på Sirap i Paris-bloggen igår. När jag såg det härlig Echo park pappret med kamerorna på i webbutiken, visste jag direkt vilka foton jag skulle scrappa det med. Det är foton på min äldsta dotter när hon leker med min gamla kamera som säkert är 20 år gammal. Det är långt ifrån digitalkameraeran, men helt i enlighet med den tidens kameror; plats för kamerarulle och pytteliten sökare.

Papprets charmiga kameror, som är ännu äldre än min gamla, passar bra ihop med temat. Den här gången skar jag med en papperskniv ut en ram ur kamerapappret och satte ett småmönstrat papper bakom. Då kändes det som om kamerorna kom fram ännu mer, något som passade mitt tema. Sedan smile-stämpeln uppe i högra hörnet och lite fina bokstavsstickers på det och slutligen som pricken över i, de söta träkamerorna från Studio Calico så var det klart!

Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice

måndag 18 februari 2013

En härlig februaridag

I förra veckan, innan det blev slask igen här i Göteborg, så hade jag och ungarna en så härlig stund ute i pulkabacken i det soliga och kalla vintervädret. Jag lyckades få med mig kameran ut och bestämde mig för att dessa kort måste jag scrappa genast, medan jag har den känslan färskt i minnet.
Jag passade på att använda lite av mina fina snöflinge-/stjärnpunchar. Doppade både bokstäverna och snöflingorna i lite av Heidi Swapps Color Shine Primrose för att matcha Inkido-pappret i bakgrunden.
Jag följde Johanna/Pojjos roliga skiss gjord till Scrapateljens utmaning som pågår just nu.
Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice.

måndag 28 januari 2013

Två layouter med mina döttrar


Dessa två layouter visade jag i Sirap i Paris blogg nyligen. Den första handlar om något som jag och min 4-åring gärna gör ihop. Bakar muffins! :-)

Här har jag gjort min egen bakgrund, vilket kan vara kul som omväxling ibland tycker jag. Jag använde mig av en jättefin mask från Pink Paislee och sprayade med Mister Huey´s Color Mist i kulör Plum Thumb. Först i ena hörnet och sedan vände jag på masken och använde överbliven färg i nedre hörnet, och fick på så vis en spegelvänd effekt. Det här är också ett jättebra sätt att använda all färg på masken!Mönsterpappren bakom kortet är från Crate och Echo Paper. De fina alfabetet tycker jag passar så fint till muffinstemat.


Denna LO handlar om vardagslivet för mig i januari månad, just nu. Jag är föräldraledig (en månad till!) och tillbringar mycket tid såklart med min yngsta dotter. Hon är en väldigt nyfiken ung dam, läs klåfingrig ;-) och om detta handlar denna LO. Även om livet inte alltid är så rosenrött, så kan man få foton av en envis liten ettåring att framstå i  lite glamorösare dager med fina pysselprodukter! Och dessa är som sagt från Sirap i Paris.

Kul att ni tittade förbi!
Beatrice.

söndag 6 januari 2013

Nyårsscrap - Lo-skiss

Vissa papper och kort scrappar nästan sig själva, så kändes det åtminstone när jag såg detta papper från Echo Park (So Happy Together-serien) och mina kort från ett mysigt fikabesök  i höstas. LO-skissen i Svensk Scrapbookings nyårsscrap var inte dum den heller! :-)


Här en detaljbild på min titel, idén med att skriva ihop orden fick jag dels av att jag saknade ett E, men också för att visuellt försöka få in ett torn i layouten. Jag tycker dessa bokstavstickers som hör ihop med Echo Park setet är så passande också eftersom de känns lite femtiotal i stilen och tornet, ja hela Guldheden egentligen, andas ju femtiotal.

Kul att ni tittade förbi!
/Beatrice.

söndag 9 december 2012

Allt om Scraps December Daily: dag 8

Rött! Rött! Rött! var ordet för dag 8. Självklart kände jag mig manad att scrappa dessa ord. Får ofta kommentarer när jag är ute med barnen om att vi är så färgglada. (Ja barnen då, inte jag tyvärr. Svårt att hitta snygga och bra färgglada ytterkläder till vuxna, i alla fall om vintern...) Här är ett kort från i vintras på barnen och vagnen, röda och fina...
Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice.

torsdag 6 december 2012

Allt om Scraps December Daily: dag 5


Jag har kommit efter lite grand, men här är mitt alster till ordet drömma i Allt om Scraps December Daily. Jag tolkar som innan ordet fritt och inte alltid kopplat till julen. Å andra sidan är det mycket kort till barnens album som blir scrappade. Och det är ju bra :-)

Till ordet drömma valde jag ett så fint kort på vår yngsta när hon sover. Tyvärr skrev min skrivare ut kortet lite för mörkt, får åtgärda det nån gång i fotoredigeringsprogrammet, för så såg det inte ut i kameran.

Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice.

Allt om Scraps December Daily: dag 4

Jag har kommit efter lite grand, men här är mitt alster till ordet värme i Allt om Scraps December Daily. Jag tolkar som innan ordet fritt och inte alltid kopplat till julen. Å andra sidan är det mycket kort till barnens album som blir scrappade. Och det är ju bra :-)



Till ordet värme associerade jag till en helt annan årstid än den vi har nu, när det bokstavligt talat är "svinkallt" som min snart 4-åriga dotter sa häromdagen. (Jag slås ofta av hur många vuxna uttryck hon plockar upp nuförtiden. ) Ett härligt foto från balkongen i vår förra lägenhet, och vårens premiärfika på den med en hemmagjord tårta . Värmen fick också återspegla sig i färgvalen på denna färgstarka layout.

Kul att ni tittade förbi!
/Beatrice.

söndag 2 december 2012

December Daily 2: Ljus

Dagens ord i Allt om Scraps December Daily är ljus. Så här blev min sida, scrappat ett kort från december 2010, första året med julgran för oss och vår då knappt 2-åriga dotter.

Hoppas ni haft en trevlig första advent!
/Beatrice.

lördag 1 december 2012

Allra första början

Mitt första December Daily-alster hos Allt om Scrap är skapat utifrån dagens ord som är början. Början för mig är när vi fick vår första dotter. Då började ett nytt liv, både för oss och för henne. Detta kort är ganska suddigt men ändå ett av mina favoriter. Det är dessutom ett av de första korten som togs på henne och det togs på BB i vårt rum första kvällen, precis efter att vi kommit ned med henne från förlossningen och skulle sova för natten. I journalingen skriver jag mer om detta speciella ögonblick.

Layouten är gjord till min dotters album och skapad i formatet 8x8, ett format som jag ofta använder eftersom deras album har den storleken. Det känns också ganska behändigt tycker jag. Det lilla armbandet från BB som hon hade runt handleden är fäst i boken som ett minne.

Kul att ni tittade förbi!
/Beatrice.

söndag 21 oktober 2012

Färgsprakande layout


En höstlayout snabbscrappad nu på kvällen och var den sista utmaningen jag hann med i cybercropen hos Scrapptorget. Den föreställer min äldsta dotter, då strax över 1½ år gammal på en höstpromenad i Trädgårdsföreningen här i Göteborg. Vi gick ofta dit och lekte på den tiden och ibland hade jag med mig kameran. Jag gillar verkligen detta foto eftersom hon är i fokus och naturen runt omkring henne är lite suddig. Kortet är taget i rörelse och hon var sällan still, så det är ett kort som verkligen visar henne i den åldern. Dessutom tycker jag inte det är så illa av en kompaktkamera som man kanske inte kan förvänta sig så mycket av egentligen.

Layouen innehåller: utstansade löv, uppiffade med distress färger, små akrylpluppar (som ni som har kollat här förut vet att  jag älskar), en doilystämpel från Hero Arts stämplad med en Big&Juicy regnbågsdyna från Ranger, Dylusionssprayad tag som tittar fram bakom fotot. Glossy accents på bokstäverna HÖST som såklart inte hunnit torka än när fotot togs (23.45 typ)...

Mitt bidrag till Scrapptorgets CC utmaning Färgsprakande layouter, man skulle inspireras av detta härliga foto:
och detta färgtema:

Kul att ni tittade förbi!
/ Beatrice.

lördag 20 oktober 2012

Fler alster till Scrapptorgets CC

Det är så många roliga utmaningar i Scrapptorgets födelsedagscrop som pågår tom imorrn, att jag skulle vilja göra alla! Men det hinner jag ju förstås inte med, men jag känner i alla fall att jag fått en ordentlig dos inspiration och hunnit med en hel del av dem i alla fall. Och än är ju inte helgen slut, haha...

Denna layout är gjord efter bingoutmaningen
"Här gäller det att skapa en LO och använda minst en rad, lodrätt, vågrätt eller diagonalt från bingobrickan. Utöver det får du använda vilket material du vill. Du kanske t.om gör det till en riktig utmaning och använder hela brickan. Berätta för oss vilken rad/vilka rader du använt."
 Jag valde rad 1 vågrätt: bling (halvpärlor), journaling, dies/punch (gräset), stämplat (äpplena som jag skrivit journalingen i). Utöver detta använde jag också: minst 3 mönsterpapper, 2 eller fler foton, blommor och band. Här lite fler närbilder:
 Glossy accents på bokstäverna. Glossy måste vara en av mina absoluta favoritscrapproukter tror jag, så mycket som jag använder det.

Detta kort är gjort efter kortskissen.
Ett kort som blev clean and simple. Det är en underbart söt geishastämpel från The Greeting Farm som jag målat med Copics. Pappret jag använt är från October Afternoons Woodland Park. I bakgrunden syns en embossingfolder, Whimsy, från Lifestyle Crafts. Handsytt lite korsstygn för att göra något extra annars höll jag det enkelt. Pappret och stämpeln behöver inte mer dekorationer här tycker jag.

Sist men inte minst... min dotter Edla, 3¾  år, ville också göra ett kort till barnutmaningen, man skulle inspireras av denna bild:
Valet av motiv blev enkelt för en liten tjej som älskar glass! Här är hennes tre glasstrutar. Ser de inte smaskiga ut?

Hon har använt sig av en teknik hon lärt sig på dagis, att riva/klippa små bitar av silkespapper och limma fast i lager. Sen ovanpå det massa glitterlim, såklart! :-)

Det var allt just nu!
/ Beatrice.

tisdag 16 oktober 2012

You are a ray of sunshine

Snabbutmaningen ikväll på Scrapptorget, med tema 3,gav mig tillfälle att scrappa dessa söta kort från i somras. Med på denna layout finns:
3 mönsterpapper (alla från Echo Parks härliga sommarserie Hello Summer)
3 foton
3 cirklar
3 klistermärken
3 spillbitar av tyg (samma tyg som jag använde för att sy klänningen på kortet år 2009, till vår äldsta dotter då hon var bebis)
3 doodling (för er som inte vet vad det betyder så är det scrapbookingspråk för att "kladda lite spontant" ungefär som jag gjorde i alla mina skivböcker när jag gick  skolan ;-) )
3 stycken stämplar: de härliga fantasimolnen/regnbågen(?) från Gummiapan, en textstämpel från Pink Paislees Spring Jubilee och så datumet med Dear Lizzy datumstämpel.

Kul att ni tittade förbi!
/Beatrice